ישראל ממשיכה בקצב התחסנות הגבוה בעולם, הרבה לפני בריטניה, ארה"ב קנדה ואירופה ועם התקדמות המבצע מתרחבת רשימת המגזרים שיוזמנו להתחסן. אז מהן תופעות הלוואי שנמצאו אצל המתחסנים הישראלים עד כה, האם אפשר לבדוק נוגדנים לפני החיסון, האם מותר לא להתחסן במנה השנייה בזמן ומה עוד צריך לדעת על החיסון?

אם חליתי בקורונה, האם מותר לי להתחסן?

במחקרי פייזר ומודרנה נכללו גם אנשים שנדבקו בקורונה ולא ידעו על כך ברגע החיסון, ולא נמצאה כל סכנה בכך. לפיכך, גם אם חליתם בקורונה מבלי שידעתם – תוכלו להתחסן כרגיל ללא חשש. עם זאת, מי שאובחן כחולה בקורונה - לא יוכלו בשלב זה להתחסן, בשל ההערכה שהוא מוגן בפני הדבקה חוזרת למשך כחצי שנה לפחות. משרד הבריאות עוקב אחרי ההנחיות של יצרניות החיסון וה-FDA, ויחליט על המועד בו חולי קורונה יצטרכו להתחסן כדי להמשיך את ההגנה.

מה קורה אם פספסתי את המנה השנייה?

ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של "מגן ישראל" במשרד הבריאות: "הטווח למנה השנייה שקבעה חברת פייזר הוא 21 עד 23 ימים מקסימום, זאת כדי להשיג את ההגנה המקסימלית: "ככל הנראה גם אם יש חריגה של כמה ימים קדימה, לא צפויה בעיה. מעבר לכך עדיין אין מספיק מידע ולכן ההמלצה היא להקפיד על המועד המדויק של המנה השנייה. מי שפספס את המועד, יוכל עדיין לקבל את המנה השנייה, אך לא ברור עד כמה יהיה מוגן".
2 צפייה בגלריה
התחסנות נגד קורונה
התחסנות נגד קורונה
אפשר להתחסן גם אם חליתם בקורונה
(צילום: גדי קבלו)

האם אפשר לבצע בדיקת סרולוגיה לפני החיסון כדי לדעת אם אני מוגן?

ד"ר גרינפלד: "בדיקת הסרולוגיה מאושרת כעת רק במקרים חריגים ולחולים ספציפיים, והיא אינה מיועדת כמדד להגנה מקורונה, הגם שאין עדיין הוכחות חד משמעיות שתוצאה חיובית של בדיקת הסרולוגיה מעידה על הגנה מקורונה. לפיכך, משרד הבריאות אינו מאשר בדיקה סרולוגית כמדד לחיסון מפני קורונה.

אם סבלתי בעבר מתגובה אלרגית חמורה, האם אוכל לקבל את החיסון בכל זאת, באשפוז והשגחה בבית חולים?

לאור דיווחים על תגובות אלרגיות אצל כמה מתחסנים שסבלו בעבר מתגובות אלרגיות קשות (אנפילקסיס), הוחלט לפי שעה שלא לחסן חולים אלה או מי שיודע על אלרגיה למרכיבי החיסון (כמו לחומר פוליאתילן גליקול). עם זאת, חולים שסובלים מכל סוג אלרגיה אחרת, שלא הצריכה אשפוז – יכולים להתחסן ויישארו להשגחה 30 דקות לפחות.

איך יקבלו את החיסון מרותקי בית, נכים או סיעודיים שאינם יכולים לצאת מביתם?

ד"ר גרינפלד: "תוכנית לחיסון מרותקי בית על ידי קופות החולים, תתחיל בימים הקרובים, לאחר שפותחה בישראל שיטה לפיצול מגשי החיסונים של פייזר. הקופות יצרו קשר עם מרותקי הבית, ואחות הקופה או פראמדיק מד"א יגיעו לביתם למתן החיסון".

האם מי שבטיפול ביולוגי צריך להימנע מקבלת התרופה עד אחרי החיסון?

טיפול ביולוגי עלול במקרים מסוימים להפחית את יצירת הנוגדנים ברמה אפקטיבית, ולפיכך האיגוד הראומטולוגי המליץ להתייעץ ברופא המטפל ולתכנן את הטיפול כך שיהיה רחוק מהחיסון. חלק מהרופאים המומחים ממליצים לעשות כן גם לגבי תרופות ביולוגיות אחרות. עם זאת, אין עדיין מספיק מידע בנושא, וגם במשרד הבריאות טרם פרסמו המלצות. כך או כך, החיסון מותר עקרונית למי שנמצא תחת טיפול ביולוגי, ואף מומלץ לחולה ולבני ביתו.

אילו תופעות לוואי התגלו אצל המחוסנים בישראל?

עד כה חוסנו מעל 750 אלף ישראלים, מתוכם דווחו אצל כ-0.1% תופעות לוואי מקומיות (כאב קל בשריר, אדמומיות או נפיחות). אצל 0.05% מהמתחסנים דווחו תופעות כלליות קלות, ובהן כאבי שרירים, חום, עייפות וסחרחורות, כולן חלפו תוך זמן קצר. במספר קטן של מקרים דווחו תופעות אלרגיה קלות שכללו פריחה וגרד. עם זאת, לא נרשם עד כה בישראל מקרה של תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס).
2 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
נשים בהריון יכולות להתחסן לקורונה
(צילום: shutterstock)

האם נשים בהיריון ונשים מיניקות יכולות להתחסן?

משרד הבריאות והאיגודים לרפואת האם והעובר ולגניקולוגיה, לצד רשויות הבריאות בעולם, התירו לנשים בהיריון המעוניינות להתחסן – לקבל את החיסון, על אף שבמחקר של פייזר לא נכללו עדיין נשים הרות או מיניקות. משרד הבריאות הדגיש כי החיסון מומלץ במיוחד לנשים הרות הנמצאות בסיכון למחלת קורונה קשה. החיסון מותר גם לנשים מיניקות ונשים בטיפולי פוריות.

האם יכול להיות מצב שיזריקו מנה לא נכונה של החיסון?

האחיות שמחסנות מיומנות מאוד במתן חיסונים, ועברו הדרכות אינטנסיביות. עם זאת, במחקרי פייזר לא נמצאו תופעות לוואי חריגות גם בקרב מתחסנים שקיבלו כמות כפולה של חיסון במינון של 58 מיקרוגרמים (במקום 30 מיקרוגרם). כך שגם במקרה של טעות, שלא אמורה לקרות, לא צפויות תגובות מסוכנות.

האם מותר להתחסן כשיש חום גבוה?

כמו בכל חיסון, מותר להתחסן רק 24 שעות לאחר שהחום חלף. זאת משום שהחיסון עצמו עלול להעלות את חום הגוף, בשל תהליך היווצרות הנוגדנים, ובמקרה של חום גבוה – לא ניתן יהיה לדעת האם הוא נובע ממחלה או מהחיסון עצמו.

האם מותר להתחסן בזמן טיפול אנטיביוטי?

כל עוד אין חום גבוה במשך 24 שעות לפחות, והחולה חזר למצבו הבסיסי - כלומר חש בטוב ושב לשגרת חייו, אין בעיה להתחסן בעת קבלת אנטיביוטיקה.

האם מותר לחזור לעבודה או ללימודים אחרי החיסון?

בהחלט, לאחר 15 דקות של השגחה. מי שסובל מאלרגיות או דיכוי חיסוני, צריך להישאר בהשגחה של 30 דקות.

האם אפשר להתאמן אחרי החיסון?

כעיקרון אין איסור גורף על אימון ספורטיבי, אך מומלץ להימנע מפעילות אינטנסיבית ביום החיסון.

מדוע מזריקים את החיסון דווקא לשריר?

הזרקה כזו חודרת לגוף באופן איטי ומדורג, ומאפשרת למערכת החיסון להגיע למקום ולהתחיל ליצור את ההגנה הנדרשת, האורכת ימים עד שבועות. הזרקה לעור אינה יעילה, כיוון שאינה מכילה מספיק כלי דם שיגרמו לתנועה של תאי דלקת ויצירת נוגדנים. מנגד - הזרקה לווריד אסורה ומסוכנת ביותר, משום שהיא עלולה לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים.

תוך כמה זמן מרגע החיסון מתחילה ההגנה מקורונה?

על פי מחקרי פייזר, יעילות החיסון מגיעה לכ-60% שבוע אחרי המנה הראשונה, ול-95% שבוע אחרי המנה השנייה. עם זאת – זהירות: בשבועות האחרונים תוארו מקרי הדבקה של מתחסנים שלא הקפידו על עטיית מסכה וריחוק חברתי, גם שבוע ושבועיים אחרי המנה הראשונה. לפיכך יש להמשיך להקפיד עד להודעה חדשה על הכללים.

מתי נקבל דרכון ירוק?

משרד הבריאות החל בהכנות לפיתוח אפליקציית הדרכון הירוק, שימנע צורך בבידוד במקרה של חשיפה או חזרה מחו"ל, יאפשר כניסה לאירועי תרבות וספורט, כנסים, טיסות וייתכן שישמש גם במקומות תעסוקה שונים. הדרכון הירוק יוענק למתחסנים שבוע אחרי המנה השנייה.
צפו: נתניהו ואדלשטיין מתחסנים ראשונים


הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא קורונה וכתב הבריאות של ynet